Jak przebiega uczenie się zachowań?

Deficyt w zakresie zachowań pożądanych może się wyrażać – na przykład – unikaniem kontaktów z ludźmi, nieumiejętnością prowadzenia rozmowy, milczeniem podczas przebywania z nimi.

Jak przebiega uczenie się zachowań? Człowiek nabywa nowe zachowania (czy to zdrowe, czy zaburzone) poprzez jeden z trzech zasadniczych mechanizmów uczenia się: warunkowania klasycznego, warunkowania instrumentalnego i modelowania.

Przykład warunkowania klasycznego ilustruje przeprowadzony przez J. B. Watsona eksperyment z jednorocznym dzieckiem. W pomieszczeniu wraz z dzieckiem znajdowało się białe zwierzątko. Był to obiekt początkowo neutralny. Po pewnym czasie wprowadzono nieprzyjemny dla dziecka bodziec (z tyłu za dzieckiem rozlegał się głośny hałas wywołujący przestrach), gdy zbliżało się ono do zwierzątka. Po skojarzeniu w czasie początkowo neutralnego bodźca i nieprzyjemnego hałasu – sam widok zwierzątka wywoływał u dziecka reakcję lęku. Można więc stwierdzić, że nastąpiło wytworzenie odruchu warunkowego: pierwotnie neutralny bodziec stawał się bodźcem warunkowym, zyskiwał zdolności wzbudzenia reakcji bezwarunkowej (przestrach w odpowiedzi na głośny hałas z tyłu głowy jest wrodzonym od-ruchem bezwarunkowym)13.

Ilustrację nabywania nowych zachowań poprzez warunkowanie instrumentalne może stanowić następująca sytuacja rodzinna. Rodzice są ludźmi zapracowanymi. Oczywiście dbają o podstawowe potrzeby swojego małego dziecka: nigdy nie jest ono głodne, jest czyste, ma zabawki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *